Group 1000004751

شروع کن

En

سند حسابداری

سند حسابداری در واقع یک مدرک است که نشان می‌دهد یک تراکنش مالی چه زمانی، چطور و به چه مقدار انجام شده

است. هر وقت یک معامله مالی در یک شرکت یا سازمان رخ می‌دهد، باید آن را ثبت کنند تا وضعیت مالی مشخص شود.‌

شماره سند ….                                                    شرکت ….                         شماره صفحه یا دفتر روزنامه ….
تاریخ ….                                               سند حسابداری                        تعداد ضمائم …. برگ
بستانکار بدهکار مبلغ جز‌ء شرح کد حساب ردیف
           
           
    جمع
شرح سند:
تنظیم کننده:                                               تایید کننده:                                     تصویب کننده:

شرح اجزای سند حسابداری

شماره سند: شماره‌ای که به ترتیب از ابتدای سال مالی به اسناد تعلق می‌گیرد و بیانگر تعداد اسناد صادره تا آن تاریخ مشخص است.

تاریخ: بیانگر زمان رخ دادن یک رویداد مالی است.

کد حساب: برای هر حساب یا سرفصل حسابداری در نرم‌افزارها بطور دلخواه و با توجه به وسعت و محدودیت پیش رو یک کد در نظر گرفته می‌شود.

شرح: در اولین سطر و در ابتدای حاشیه سمت راست ستون شرح، نام حسابی که بدهکار شده است نوشته میشود.بعد از نوشتن حساب بدهکار، حسابی که بستانکار شده است را زیر آن با چند سانت فاصله می‌نویسیم(توجه داشته باشید که همیشه حساب بدهکار اول نوشته میشود بعد بستانکار نوشته می شود).

مبلغ جزء: در صورتی که هر یک از مبالغ کل بدهکار و بستانکار دارای ریز یا جزئی باشد، در این ستون می‌آید.

مبلغ بدهکار: مبلغی که حساب مورد نظر بدهکار شده است.

مبلغ بستانکار: مبلغی که حساب مورد نظر بستانکار شده است.

جمع بدهکار: جمع مبالغ ستون بدهکار است.

جمع بستانکار: جمع مبالغ ستون بستانکار است.

شرح سند: بیانگر نحوه وقوع رویداد مالی است.

تنظیم کننده: کسی که مدارک و مستندات را جمع‌آوری نموده و بر اساس آنها سند حسابداری را تهیه کرده است.

تایید کننده: شخصی است که صحت سند و درست و تکمیل بودن مدارک و مستندات ضمیمه آن را تایید می‌کند.

تصویب کننده: شخصی که بعد از سند، آن را جهت ثبت در دفاتر تصویب می‌نماید.

برای مثال:

شما یک محصول به قیمت ۱۰۰ هزار تومان به مشتری فروخته‌اید و پول آن را به حساب بانک شما واریز کرده است.

حالا برای اینکه این معامله ثبت شود، باید یک سند حسابداری ثبت کنیم.

شماره سند ….                                                   شرکت ….                         شماره صفحه یا دفتر روزنامه ….
تاریخ ….                                                 سند حسابداری                        تعداد ضمائم …. برگ
بستانکار بدهکار مبلغ جز‌ء شرح کد حساب ردیف
  10.000 10.000 بانک    
10.000   10.000 درآمد فروش    
    جمع
شرح سند: فروش محصول
تنظیم کننده:                                               تایید کننده:                                     تصویب کننده:

در این سند:

بانک به مقدار ۱۰,۰۰۰ تومان بدهکار شده است (زیرا حساب بانک ما افزایش پیدا کرده است)

درآمد به مقدار ۱۰,۰۰۰ تومان بستانکار شده است (زیرا درآمد کسب‌ شده است)

 *در فوربیکس بخشی به نام حسابداری وجود دارد که میتوانید به راحتی سند حسابداری خود را در آن ثبت کنید.

لازم است بدانید برای راحتی و سرعت بخشیدن به کار شما بعضی از اسناد مثل «ثبت پرداخت فاکتور خرید» و «ثبت پرداخت فاکتور فروش»، «ثبت هزینه و درآمد» همراه با محاسبه مالیات و «برگشت از فروش» بصورت اتوماتیک ثبت می‌شود. به این معنا که مثلا صرفا با ایجاد فاکتور فروش، سند حسابداری مرتبط با آن ایجاد می شود و نیاز به انجام کاری از سمت شما وجود ندارد. 

با استفاده از فوربیکس، در زمان خود صرفه جویی کنید!